Много се говори как електрическите автомобили са бъдещето и как ще завладеят света. Какво обаче стои зад тези смели прогнози и очаквания и защо всички водещи автомобилни производители се надпреварват да влагат милиарди долари за разработване на тези технологии?

Причините са по няколко направления. На първо място са регулаторните изисквания. Част от плановете на ЕС за борба с парниковия ефект, включват през 2021 г. автомобилите да отделят под 95 г/км въглероден диоксид.

Ако тази средна стойност за моделното семейство не бъде постигната, то производителите ще трябва да плащат глоба в размер на 95 евро на грам над допустимия праг, умножен по броя на автомобилите продадени през годината.

Или за компанията като Volkswagen, това би означавало около 4 милиарда евро, ако съотношението бензинови-дизелови-електромобили, бъде запазено същото като в момента.

В допълнение, страни като Великобритания ще забрани от 2040-та година нататък продажбите на нови коли с бензинови и дизелови двигатели. Дори хибридните автомобили, задвижвани от електромотор и двигател с вътрешно горене, ще попаднат в графата "нежелани".

Във Франция и Норвегия има сходни идеи, а Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, скоро ще въведе задължителна квота за електромобили.

На второ място, електрическите автомобили се спонсорират от много правителства по света, чрез данъчни облекчения, като целта е ясна - да се преминава към зелени автомобили.

На следващо място, технологиите при електрическите автомобили се развиват много бързо. Например, към днешна дата, пробега на електромобилите е повишен с цели 70%, спрямо 2011-та година.

В същото време, прибягването към масовото им производство, води до съществено понижение в цените на електрическите автомобили, които вече не са толкова много по-скъпи, в сравнение със конвенционалните автомобили.

Поевтиняването в цените на батериите за електрическите автомобили, които формират около половината от стойността им, е друга причина, която се очаква да доведе до по-нататъшен спад в цената им.

Според изследвания на Bloomberg, цената на батериите ще се понижи с около 77% между 2016-та и 2030-та година. Това ще доведе до изравняване в цената между електрическите автомобили и конвенционалните возила, още през 2025-та година.

Една от най-развитите европейски икономики - Норвегия, води сериозно пред всички останали, по отношение на електрическите модели. И това до голяма степен е показателно за тенденциите в сектора на автомобилостроенето.

В началото на тази година, стана ясно, че продажбите на електрически автомобили в страната, вече са 52% от общите през 2017-та година. Разбира се, причината за това са щедрите правителствени субсидии и допълнителни привилегии за електрическите модели, като например ползване на "бус-лентата", безплатно превозване с ферибот, по-ниските данъци и т.н.

Не си мислете обаче, че електрическите автомобили нямат недостатъци, а само предимства. Сега ще разгледаме основните от тях:

Все още предоставят нисък пробег

Макар и пробега им да се увеличава непрестанно, масовите електрически автомобили позволяват изминаването на около 200 километра с едно зареждане. Или, няма как да тръгнете например за морето с тях, без да спрете да заредите някъде. Зареждането обаче, не е особено бързо, като може да отнема между 3 и 5 часа.

В допълнение, електрическите автомобили не предлагат всички гъделчета и екстри, като стандартните модели. Защото това, обикновено е свързано с допълнително черпене на енергия от батериите и съответно намаляването на техния пробег.

Станциите за зареждане все още не са толкова широко разпространени

Електрическите автомобили са удобни за града, където можете да планирате пробега им. Липсата на достатъчно широка мрежа от зарядни станции обаче, прави така, че те стават доста непрактични, когато тръгнете на дълъг път. Трябва предварително да проверите къде има подобни станции за зареждане и да си планирате времето за това.

Те са тежки и по-тромави, твърде тихи.

И за това основна са виновни техните батерии, които са доста тежки и обикновено са с тегла от над 400 кг. А това, вреди на тяхното ускоряване. Е, това не важи за най-скъпите модели, но пък всичко си има цена.

Няма как да не отбележим и факта, че елктрическите автомобили са "безумно тихи". И докато това води до намаляването на замърсяването от шум, си има и своите недостатъци. И те са свързани с големия брой инциденти, в които са въвлечени, заради това, че не са били чути от участниците в движението, или пешеходците.

И все пак замърсяват...

Да, електрическите автомобили са с нулева емисия на вредни газове. Това обаче, не означава, че не замърсяват околната среда по никакъв начин. На първо място, в батерийте им се откриват токсични вещества. Те изискват зареждане с електричество, а електричеството се произвежда не само от възобновяеми източници. В крайна сметка с нарастването на тяхната популярност, ще расте и нуждата от увеличаване на производството на електрическа енергия, което косвено ще замърсява околната среда.

Изискват скъпа поддръжка

Да, цените на батериите може и да се очаква да пада, с масовото им производство. Но това, освен, че ще става бавно, няма да отмени факта, че се изисква подмяна на батериите на всеки между 3 и 10 години от ползването на автомобила, в зависимост от модела. А това си е един скъп консуматив.

И въпреки всички недостатъци, електрическите модели, безспорно си имат своите достойнства и най-вероятно ще продължат да растат, като процент от общите продажби на автомобили в световен мащаб.

Те се стимулират от правителствата, заради нулевите вредни емисии и се предпочитат от потребителите поради по-ниските разходи, в сравнение с конвенционалните модели. Цената им ще продължи да се понижава, заради намаляването на разходите за батериите и най-вероятно продължаващите стимули от правителствата по света. Технологията ще става все по-добра и по-добра с времето, а в допълнение, зарядните станции, най-вероятно ще отговарят и на растящия брой от тези модел.

С други думи, основните недостатъци на електрическите автомобили, най-вероятно ще бъдат неутрализирани почти изцяло в близко бъдеще.