🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Електрическите коли – все повече и все така на загуба

Над 200 различни модели електромобили ще бъдат пуснати в близките три години, но дали ще са рентабилни

Изпълнителният директор на Daimler Дитер Цече представи модела EQC
Изпълнителният директор на Daimler Дитер Цече представи модела EQC
Изпълнителният директор на Daimler Дитер Цече представи модела EQC    ©  Reuters
Изпълнителният директор на Daimler Дитер Цече представи модела EQC    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Електрическите коли все повече се появяват в шоурумовете, но производството им остава нерентабилно - себестойността на един от тях е средно с над 7800 евро по-висока от тази на еквивалентен клас конвенционален автомобил, съобщи Reuters в свой анализ.

В момента основният мотор зад продажбите им са държавните и местните субсидии, които се отпускат при покупката им. Въпреки че това създава рискове пред сектора, все повече компании осъзнават, че бъдещето е в този тип коли. Някои компании като Volkswagen започват да продават електрически автомобили на загуба, за да навлязат на пазара по-рано, но само големите производители с висок марж на печалба от по-луксозни конвенционални автомобили могат да си позволят такъв ход.

Запътени към средния потребител

На автосалона в Париж бяха представени много нови електрически модели, включително EQC на Mercedes, с който германската компания иска да конкурира директно Model 3 на Tesla. BMW, Volkswagen и Mercedes имат програми за десетки милиарди евро за развитие на такива коли. В близките 3 години над 200 различни модела от най-различни производители по света ще бъдат пуснати на пазара.

Електрическите автомобили ще се предлагат много по-обширно, но производителите се затрудняват с основния показател в индустрията – марж и печалба. Производството на един батериен електрически автомобил струва с до 7800 евро повече от конвенционален от същия клас. Хибридите пък са с до 5000 евро по-скъпи. Електрическите коли заемат пазарен дял от около 1% от автомобилния пазар.

Регулации и субсидии

В Европейския парламент през миналата седмица депутатите гласуваха за намаляване на вредните емисии на CO2 с 40% до 2030 г. Единственият проблем тук е, че повечето автомобилни производители и държави срещат сериозни затруднения в изпълнението на целта още за 2021 г. – 95 грама CO2 на километър. Стана ясно, че дори Германия няма да успее да се справи с изискването до три години. Глобите за нарушение на въпросното изискване обаче ще се равняват на стотици милиони евро. Според експерти, цитирани от Reuters, поне в момента търсенето въобще не оправдава инвестициите в сектора, които са изцяло създадени от регулациите и заплашващите ги глоби.

Повечето държави в ЕС предлагат огромни субсидии, за да стимулират пазара на електрическите коли, чрез които данъкоплатците финансират част от покупката на всяка електрическа кола – 4500 паунда държавен бонус за всяка частна покупка във Великобритания например.

Опасно нерентабилни

Автопроизводителите са разтревожени за бъдещото на европейския автомобилен сектор и 3.4-те милиона души, работещи в него по една проста причина. Дори при всичките субсидии електрическите коли пак остават скъпи, а интересът на потребителите разбираемо е все още нисък. Литиево-йонните батерии, които заемат 40% от цената на този тип коли, също поскъпват с увеличеното търсене. В същото време тепърва ще има иновации в сектора и ще се измислят нови далеч по-ефективни технологии.

По-добре на загуба, отколкото глобен?

Някои производители като Volkswagen, изглежда, са си направили сметката засега да продават на загуба. Компанията скоро ще представи хечбека си ID, който ще е на цени, близки до тези на дизеловия Volkswagen Golf. Изпълнителният директор на консултанта AlixPartners Лоран Петизон коментира пред Reuters, че германският гигант определено ще са на загуба с този автомобил. "Най-вероятно от Volkswagen са решили, че е по-добре да губят пари с всеки автомобил, но да създават някакъв пазар, отколкото да понесат стотици милиони евро глоби през 2021 г.", казва Петизон.

Групи като Volkswagen и Mercedes могат да си позволят да продават електрически автомобили с отрицателен марж, стига конвенционалните им модели да продължат да носят големи печалби. Въпросът е дали така електромобилите не се превръщат повече в отбиване на номера пред регулаторите, за да може гигантите да продължат да се продават големите си коли.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mtb04351246 avatar :-|
    Vladislav Bonev
    • + 4

    Не видях никакъв анализ освен общи приказки. Не знам колко са им разходите, но цените са двойни на аналогичните автомобили с ДВГ- среден към нисък клас. Ако 15К евро не покриват 7.5К евро разходи, значи нещо не им е вярна математиката? Като стане рентабилно да се карат тези коли, т.е. цената на придобиване плюс експлоатационните разходи да са конкурентни на традиционните автомобили, о чудо, клиенти ще има колкото искате.

    Нередност?
  • 2
    avalanche avatar :-|
    avalanche
    • - 3

    Да правят автомобили на газ - екологични са и евтини

    Нередност?
  • 3
    chevyvolt avatar :-|
    chevyvolt
    • + 4

    Статията е пълен бълвоч от немски и републикански тъпотии, целящи забавяне, въпреки че очевидно има осъзнаване на проблема!

    Цените на литиево-йонните батерии се увеличавали?! И до този момент винаги и само спадат.

    Поради липсата на много части, налични в ДВГ колите (двигател, скоростна кутия, стартер, алтернатор, ауспух, тези имат потенциал да станат доста по-евтини. Да, имат повече електроника (инвертор, BMS), но точно тя е нещото на което най-много му пада цената.

    Нередност?
  • 4
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara
    • - 1

    До коментар [#3] от "chevyvolt, Радев - национален предател!":

    Бълвоч, тъпотии, цените на батериите падали, имало по-малко части, обаче цените на електричките са х2 спрямо ДВГ еквивалентите им, както е отбелязал и коментар #1. Мистерия ли е това, конспирация ли, или може би световен заговор на юдеите, рептилите и онези дето пускат кемтрейлса?

    Нередност?
  • 5
    spindi avatar :-|
    spindi
    • + 3

    До коментар [#4] от "krasi_kara":

    Все пак не забравяй, че на производителите не им дреме за твоите разходи, а за техните приходи. Те не са толкова наивни, че да си подбият цените на сегашните продукти и да си съсипят поточните линии. Да не говориме, че вероятно са инвестирали милиарди в петролни компании, фондове и т.н. Електромобилите са оферта само на крайния потребител и ако той не стане предприемач и не си ги произведе, ще чака дълго време преди да му го продадат на прилична цена. Това, което се случва в момента е една имитация на тенденция за развитие на сектора. Истинската тенденция ще се случи, когато някой смелчага удари с продажби наложените производители.

    Нередност?
  • 6
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    До коментар [#5] от "spindi":

    Е, нали цялото прогресивно човечество чака на Тесла да е този "смелчага"? И така вече 10 години ги чака...

    Нередност?
  • 7
    spindi avatar :-|
    spindi
    • + 1

    [quote#6:"krasi_kara"]ество чака на Тесла да е този "смелчага"? И така вече 10 години ги чака...[/quote]

    Теслите са някви изпълнения за по 100 000 долара и с по 1000 конски сили. Това няма как да замести стандартната градска или семейна кола. Нямам идея какъв е смисълът на този проект, но не е да измести ДВГ.

    Нередност?
  • 8
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Малей, ти какъв нож заби в сърцата на фенчетата на Тесла Модел 3 не е истина просто. Нали прякорът ѝ дори е "евтината Тесла", защото струвала "само" 35 хил. долара.

    Нередност?
  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тези 7800 евро разлика колко години употреба са при цени на петрола над 100 долара на барел?

    Нередност?
Нов коментар